Intercom Online
 
A történet A produkcióról Szereplõk Alkotók
JOEL SILVER producer munkái közé tartozik a szenzációsan újszerû Mátrix (The Matrix), a szintén nagy sikert aratott az Öld meg Rómeót és a most bemutatásra kerülõ SEBHELYEK, amely feszültséggel és fordulatokkal teli, pergõ cselekményû akcióthriller. Együtt szerepel benne az akciófilmek szupersztárja, STEVEN SEAGAL (Úszó erõd, Száguldó erõd - Under Siege 1, 2, Tûzparancs - Executive Decision) és a platinalemezzel kitüntetett rapsztár, DMX ("Romeo Must Die", "Belly").
A filmben kiemelkedõ alakítást nyújt ISAIAH WASHINGTON (Öld meg Rómeót, Az igazság napja - True Crime) Boyd naív társa, George szerepében, valamint JILL HENNESSY ("Law & Order", "Jackie, Ethel, Joan: The Women of Camelot") a 15. körzet rendíthetetlen rendõrfõnöknõje, Mulcahy szerepében, továbbá ANTHONY ANDERSON (Öld meg Rómeót, Én és én meg az Irén - Me, Myself & Irene) T.K. szerepében, aki Latrell Walker állig felfegyverzett embere.
"Orin Boyd figurája remekül illik Steven Seagal alkatához - mondja Joel Silver producer. - Az Úszó erõd és a Száguldó erõd címû filmekben Steven szuperzsarut alakít, a SEBHELYEK-ben ezzel szemben inkább a figura nyílt becsületességén a hangsúly."
A platinalemezzel többszörösen kitüntetett DMX alakítja a gazdag, kifinomult ízlésû Latrell Walkert. "Az emberek a külsejérõl és a kocsijáról ítélik meg Latrellt - jegyzi meg DMX -, holott a külsõségek nem mindig tükrözik a valóságot. Latrellnek jó oka van rá, mit miért tesz - és az indíték nem feltétlenül az, amire gondolunk."
"DMX zenéjével, színpadi és filmes fellépései során szinte mágnesként vonzza az embert karizmatikus figurája - jelenti ki Silver. - A Öld meg Rómeótcímû filmben kisebb szerepet kapott, ámde erõteljes alakításával lebilincselte a közönséget. Lényegre törõ jellemábrázolása arra késztetett bennünket, hogy különleges lehetõséget biztosítsunk számára a következõ filmünkben. A SEBHELYEK-ben erre remek alkalom kínálkozott, és a jövõben is örömmel dolgozunk vele."
Seagal rokon vonásokat fedezett fel Orin Boyd figurájában. "Boyd öreg róka, és mindent tud a szakmájáról - állapítja meg Seagal. - A politikai játékokhoz azonban nem ért - sokan így vagyunk ezzel. Rengeteg ocsmányságot látott életében, és már semmi sem tudja meglepni. De nem hagyja magát legyûrni!"
Latrell Walker figurája szintén jól illik a népszerû rapsztárhoz, aki a film zenéjének összeállításában is közremûködött. "Latrell figurája a gyerekkoromból ismerõs - jegyzi meg DMX. - Olyan környezetben nõttem fel, ahol az élet velejárója volt a harc, a fegyverek és a börtön. De néhány, Latrellhez hasonló fickó ki tudott szakadni ebbõl a környezetbõl, hogy megtalálja helyét a világban. Latrell figurája tehát nagyon is hiteles."
A SEBHELYEK John Westermann regénye alapján készült, aki maga is utcán járõrözõ, egyenruhás rendõr volt. Joel Silver a könyv megjelenése után azonnal megszerezte a megfilmesítés jogát, de a film mostanáig váratott magára. Az Exit Wounds címû regény egy Orin Boyd nevû, harcedzett, gunyoros zsaru hõstetteit meséli el, akinek alakját valóságos személy ihlette - mégpedig az író rendõrtársa. "A társam óriási figura volt, végtelenül szórakoztató és kimeríthetetlen forrás a könyvemhez - emlékezik vissza John Westermann. - Vietnami veterán volt, és alkoholista. Az ivást ugyan abbahagyta, de az õrültségeit soha."
Dan Cracchiolo producer szerint "a történet felidézi a Piszkos Harry (Dirty Harry) és a Serpico határozott vonalakkal megrajzolt, rendíthetetlen zsarufiguráit - ezek a hetvenes évek nagy mozifilmjei a mi generációnknak azt jelentették, mint a vadnyugati filmek a szüleink generációjának. A SEBHELYEK karakterei élesen megrajzolt, színes figurák. Steven és DMX szerepformálását felerõsíti múltjuk, hátterük."
"Orin Boyd az, aki mindig hátrányos helyzetben küzd - jegyzi meg Andrzej Bartkowiak rendezõ, aki - ragyogó operatõri karrier után - Silver "Romeo Must Die" címû produkciójában debütált mint filmrendezõ. - A volt nyomozót akár közlekedési rendõrré is lefokozhatják, de az elhivatottságát nem lehet megtörni: õ akkor is a rossz fiúk nyomába ered."
"Az egyik drámai pillanat a filmben - folytatja Bartkowiak -, amikor Boyd, mint közlekedési rendõr, az elsõ szolgálati napja után visszatér a rendõrõrs öltözõjébe, és a sípját a sapkájával együtt beteszi a szekrénybe, majd egy pillanatra megáll, s mély sóhaj szakad ki belõle. Ekkor döbben rá, hogy mélypontra jutott. Ez nagyon emberi megnyilvánulás, mellyel mindannyian azonosulni tudunk."
Seagal a komikus jeleneteket idézi fel: "Az általam megformált figura sokszor kerül furcsa helyzetbe. Lefokoznak közlekedési rendõrré, és elküldenek egy dühlevezetõ kurzusra. Az egyik jelenetben, amelyet nagyon szeretek, berontok a fõnökömhöz, aki nõ, és éppen a pasijával van együtt. A fickót kihajítom az ajtón, szépen leülök, és megeszem a kajáját. Akármennyire is elhagyta Boydot a szerencse, a humorérzékét nem vesztette el."
A 15. körzet szigorú rendõrfõnöknõje, Mulcahy szerepére Jill Hennessyt választották a gyártók. Jill Hennessy a "Law and Order" címû népszerû, amerikai tv-sorozat "veterán" tagja. "A film fordulatos cselekményét még érdekesebbé teszik az összetett karakterek. Jillnek is sikerült lehántania az általa megformált figura minden rétegét" - jegyzi meg Silver.
"Jill fantasztikus színésznõ - teszi hozzá Bartkowiak. - Azon túl, hogy intelligens és gyönyörû, meg remek humorérzéke van, sikeresen veszi fel a versenyt Seagallal, ami a kettejük egymásra ható viszonyában, a történet egészében rendkívül fontos."
Miután befejezte munkáját a "Jackie, Ethel, Joan: The Women of Camelot" címû mini-sorozatban, Hennessy azonnal átjött ehhez a produkcióhoz. "Az egyik nap csak nõkkel dolgoztam együtt, a másik nap meg egy rakás vonzó férfi között találtam magam - hogy csak a viszontagságokat említsem!" - élcelõdik Hennessy.
"Mulcahy kérlelhetetlenül erõs jellem, aki tudja, mit akar - folytatja Hennessy. - Nem érzi úgy, hogy férfiként kellene viselkednie ahhoz, hogy tiszteletet vívjon ki magának - ehhez elég annyi, hogy jól végzi a dolgát, és ennek tudatában is van. Nincsenek aggályai amiatt, hogy nõ."
George Clark (Boyd társa), illetve T.K. (Latrell Walker embere) szerepére a gyártók "Silver moziszínészei" közül válogattak - ahogy Dan Cracchiolo producer nevezi õket.
"Ha jó színészek állnak rendelkezésedre, ragaszkodsz hozzájuk és szívesen dolgozol velük - fejti ki Cracchiolo. - Ez Joel Silver elve, aki a régi stúdiórendszer híve, amely a színészek egy meghatározott körét foglalkoztatja. Eszerint a színész az egyik filmben fõszerepet játszik, a másikban társfõszerepet vagy kevésbé jelentõs szerepet kap. Reményeink szerint "Silver moziszínészeivel" még sok filmet fogunk készíteni; közéjük tartozik Isaiah Washington és Anthony Anderson, akik mindketten dolgoztak a 'Romeo Must Die' címû produkciónkban."
"Szeretek együtt dolgozni Joellel, Dannel és Andrzejjel, mert értenek az akciófilmhez - állapítja meg Isaiah Washington. - Ha velük dolgozol, biztos lehetsz benne, hogy a film peregni fog, és látványos lesz. Különben is, lehet más választásod, ha Joel Silver kér fel?" - teszi hozzá nevetve.
"Igazán a legjobbakkal veretem szét a fejemet - tréfálkozik Anthony Anderson, aki Tom Arnolddal együtt nagyban hozzájárul a film humorához. - Jet Li ver össze a leginkább, de Steven Seagal is jókat tud rúgni."
A szereplõk közül meg kell még említeni Michael Jai White-ot, David Vadimot és Matt Taylort, akik a drogügyletet kitervelõ zsarukat alakítják, valamint Tom Arnoldot, aki a detroiti televíziós talk-show mûsorvezetõjét játssza, és akivel Boyd összebarátkozik a dühlevezetõ kurzuson.
Jóval a forgatás megkezdése elõtt Seagal, DMX és a többi szereplõ hosszasan edzett és gyúrt, mert a film fizikailag is nagy kihívást jelentett a számukra. A bonyolult koreográfiájú harci jelenetek felvétele minden szereplõtõl megkívánta, hogy a legjobb formában legyen, és Dion Lam - a harci jelenetek koordinátora - igencsak próbára tette a színészeket.
"A harci jelenetek beállításának kulcsszava a koordináció és a rugalmasság - magyarázza Lam. - Semmi sem tûnhet betanítottnak, de ügyelni kell arra, hogy a mozdulatok kiszámítottak, gördülékenyek és egyenletes ritmusúak legyenek. Ehhez több óra gyakorlás és próba szükséges."
A kínai kungfu és a klasszikus aikido harcmûvészeti stílusokat alkalmazták a filmben. R.A. Rondell és John Stoneham Jr. kaszkadõrkoordinátorok mûködtek együtt Lammel a kaszkadõröket igénylõ jelenetek kidolgozásában. "Míg Dion a színészeknek tanítja be a koreográfiát, addig mi a harci jelenetekben résztvevõ kaszkadõrökkel foglalkozunk - mondja Rondell. - De a speciális effektusok részlegével is konzultálunk, hogy az adott akciójelenethez milyen könnyen törõ székekre, robbanó ablaküvegekre és egyéb kellékekre van szükségünk."
"Ha Dionnal és az embereivel dolgozol, nagyon összeszedettnek kell lenned, mert ha nem, könnyen megsérülhetsz - meséli DMX. - Õk ugyanis nagyon jók, pontosak és igen gyorsak. Mindig tudják, mikor erõltessenek valamit, mikor nem - mindenesetre engem remek formába hoztak."
Rondell és Stoneham, valamint a kaszkadõrstábot irányító David Ellis feladata volt az autóütközéses jelenetek beállítása, a nagy bukások, zuhanások és a speciális jármûvezetési tudást igénylõ jelenetek koordinálása, továbbá a robbanásos jeleneteknél a menekülés technikai megoldása. Mivel a film bonyolult kaszkadõrmunkát igényelt, a forgatás elsõ négy hetében két stáb dolgozott egyszerre: az elsõ stábban dolgoztak a színészek, a másodikban a kaszkadõrök. Az egyik helyszín például Hamilton városa volt a kanadai Ontarióban: míg az elsõ stáb azt a jelenetet forgatta, amikor Mulcahy és Boyd autóját üldözõbe veszik a rossz fiúk, és eszeveszetten robognak át a városon, addig a második stáb vette fel azt a jelenetet, amikor tûzharcban egy autó ütközik motorkerékpárral és néhány szemetes kukával. Hamilton belvárosát megszállta a SEBHELYEK forgatócsoportja, de a lakók mindezt cseppet sem bántá: még éjszaka is nagy tömeg buzdította a stáb tagjait.
Peter Weireter rendõrségi tanácsadóként mûködött közre a filmben. A Los Angeles-i rendõrség taktikai és fegyverszakértõje a forgatás alatt szakmai tanácsokkal látta el a színészeket és a stábot a rendõrségi munkával kapcsolatban. "Mindazt a technikai és taktikai alapismeretet igyekeztem megtanítani a színészeknek, amellyel a játékuk és maga a történet hitelesebbé válhat - magyarázza Weireter. - Mivel még egyikük sem keveredett valódi tûzharcba, a technikai részleteken túlmenõen érzékeltetnem kellett velük, hogy az milyen heves érzelmeket és izgalmat válthat ki."
Paul Austerberry látványtervezõ és Andrzej Bartkowiak rendezõ az elõkészületek során sok idõt töltött azzal, hogy kitalálják a film általános látványhangulatát. "Andrzej meglehetõsen stilizált, nagyvárosi hangulatot akart kölcsönözni a filmnek - fejti ki Austerberry. - Bár a történet Detroitban játszódik, a film látványtervezésénél az általánosításra törekedtünk, így a történet színhelye akármelyik nagyváros központja lehetne."
A film látványában fontos szerepet kaptak a színek. "Sokat beszélgettünk a figurákról és a környezetükrõl, hogy kialakítsuk a rájuk jellemzõ színvilágot, amely aztán beépül a filmbe - mondja Austerberry. - A két fõszereplõnél a piros és a kék szín dominál. Steven színe a piros, amely a figurában forrongó dühöt és szenvedélyt emeli ki: nem véletlenül piros például lakóhajója teteje. A DMX által megformált figura viszont higgadt, hûvös és titokzatos, ezért hozzá a kék szín illik. Elegáns tetõtéri lakásában a falak kékre vannak festve, és ruházatára is jellemzõ a kék."
A film lélegzetelállító nyitó képsoraihoz nehéz volt megtalálni a megfelelõ helyszínt, nevezetesen egy nagyvárosi hidat. Hosszas kutatás után esett a választás a Calgary belvárosában található Centre Street Bridge-re. Nagy szerencséjükre a hidat éppen felújították, és a megnyitás elõtt néhány napig ott forgathattott a stáb. A folyóparton összegyûlt helybeliek legnagyobb örömére a SEBHELYEK stábja ostrom alá vette a hidat: alacsonyan röpködtek a helikopterek, ropogtak a gépfegyverek, és robbanások hallatszottak mindenfelé.