Nicolas Cage



- Nic, mi keltette fel az érdeklődésedet AZ UTOLSÓ DOBÁS forgatókönyve iránt?

- Számomra azonnal nyilvánvaló volt, hogy ezúttal valami vadonat új élmény részese lehetek, ha elvállalom a szerepet. Már a forgatókönyvből kiderült, hogy a színészektől a hagyományos forgatástól gyökeresen eltérő színészi gyakorlat alkalmazását követeli majd meg a film, köszönhetően a rendező által megálmodott szokatlanul hosszú vágás nélküli jeleneteknek. Brian imádja az ilyen hosszú, bonyolult snitteket. Aki látta A hiúságok máglyája első jelenetét, az tudja, hogy mestere ennek az egyedi technikának! Ráadásul ezekben a leállások nélküli snittekben - mint amilyen például az első közel húsz perc is - rendkívül sokat és nagyon tempósan kell beszélnünk. Ez egyébként is nagy teher, de úgy, hogy vágás nélkül kell tökéletesen felmondani több tucat oldalnyi szöveget, egyenesen izzasztó feladat. Ha csak egy szót is elfelejtettél, vagy megbotlik a nyelved, lehet visszamenni a jelenet elejére, lehet visszaállítani a több száz statisztát a kiindulási pozícióba, és lehet újra szerelni a technikát. Szóval nagyon nehéz volt a feladat, de éppen ezért nagyon izgalmas is.

- Mostanában szinte minden új filmed egyben egy új műfajt is képvisel az életművedben. Legközelebb milyen stílusú filmben szeretnéd magad kipróbálni?

- Régóta vadászok egy jó forgatókönyve a családi dráma műfajban. Igazán szeretnék csinálni egy olyan filmet, ami az átlagemberek problémáiról szól. Szívesen eljátszottam volna például Dustin Hoffman szerepét a Kramer kontra Kramerben. Szóval valami hasonlót keresek.

- Szoktál "szörfözni" az interneten?

- Néha szoktam. De nem vagyok profi hálólovag. Inkább csak úgy tallózgatok, minden különösebb cél nélkül. Elsősorban a motorokkal és a képregényekkel foglalkozó oldalak érdekelnek - szóval főleg a hobbimmal kapcsolatos információk kötnek le.

 

Carla Gugino


- Nicolas Cage szerint a színészek számára ez egy különösen nehéz forgatás volt a hosszú snittek miatt. Számodra melyik tűnt a legnehezebb jelenetnek?

- Korábban még soha nem forgattam olyan filmet, amiben meglőttek volna, így most először volt "szerencsém" találkozni a puffancsokkal, ezekkel a kis szerkezetekkel, amiket a trükkmesterek az ember ruhája alá rejtenek, aztán a megfelelő pillanatban felrobbantják őket, szimulálva a testet ért találatot. Természetesen órákon keresztül magyarázták, hogyan forduljak, mit csináljak, mit ne csináljak, hogy a lehető legbiztonságosabban készülhessen el a jelenet, de természetesen én éppen a lélektani pillanatban nyúltam ahhoz a karomhoz, ahol a forgatókönyv szerint találat ér. Ennek köszönhetően nem csak a "lövés" helyén lettek kék foltjaim, de a kezem is könnyebben megsérült a kis robbanástól. Brian (a rendező) mondta is, hogy körülbelül annyira viselkedtem profin a trükkfelvétel alatt, mint egy kétéves gyerek. Mindenesetre leckének jó volt.



Brian DePalma


- Nicről az a hír járja, hogy szívesen önállósítja magát egyes jelenetekben, és szeret a forgatókönyvtől eltérve rögtönözni a kamera előtt. AZ UTOLSÓ DOBÁS forgatása során nem kellett ilyen "kihágások" miatt rendezői "fenyítésben" részesíteni?

- Rick Santoro figurájában Nic pillanatok alatt otthon érezte magát. Eggyé vált vele, szinte elrabolta a lelkét. Minden mozdulata, minden szava tökéletesen illett a figurához, így nem volt egy percig sem zavaró, ha néha improvizált. A sztori összetettsége miatt azonban Nic híres rögtönzéseinek bizonyos korlátai voltak, de ezeket ő is nagyon jól érezte, és soha nem kellett "megfenyítenem".

- Összességében egy mind technikailag, mind pedig a sztori szintjén nehéz film készült. A rendező számára mi jelentette a legnagyobb kihívást a forgatás során?

- Ez a film a visszatekintős thriller kategóriába tartozik, vagyis a nézőknek a történet során többször kell bemutatnunk egyes jeleneteket, hiszen a nyomozó is a felvételek többszöri visszatekintésével tudja összerakni a képet. A filmben tehát gyakorlatilag már az elején minden látható, de ezt nekem úgy kell bemutatni, hogy csak a végén derüljön mindez ki. A legnehezebb tehát úgy elkészíteni az egyes jeleneteket, hogy azokat a néző másodszor is szívesen nézze végig, úgy, hogy közben arra gondoljon: miért nem vettem ezt, vagy azt a mozzanatot korábban észre, amikor majdnem kiszúrta a szememet. Így elkészíteni a jeleneteket meglehetősen nehéz feladat, de szeretem ezt csinálni.

 

 

Gary Sinise


- Gary, milyen benyomásokat szeretél a forgatás során?

- Elképesztőnek és lenyűgözőnek tartom Brian (a rendező) látásmódját. Hihetetlen, milyen beállításokat, snitteket képes megálmodni. Természetesen a legnagyobb hatást rám is a monumentális első, egybefüggő jelenet tette. A nézőnek is feszülten kell figyelnie azért, hogy minden eseményt nyomon követhessen, a színészek számára pedig igazi nagy próbatétel volt.

- Mi tetszett a legjobban az általad alakított figurában?

- Lehet, hogy viccesnek tűnik, de annak örültem a legjobban, hogy ezúttal az egész film során csak egyetlen öltözéket kellett viselnem. Nagyon szeretem az egyenruhákat, és ezúttal szerencsére egy gyönyörű tengerészgyalogos uniformisban feszíthettem az egész filmben. Ez nagyon tetszett.